انقلاب صنعتي


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : پنج شنبه 21 اسفند 1393
بازدید : 65
نویسنده : management77

پس از آن جيمس وات با اختراع ماشين بخار در سال 1784 ميلادي، موفق شد همه دستگاه هاي كارخانه را به ياري سيستم انتقال حركت به كار اندازد. با اختراع ماشين بخار تحول گسترده اي در حمل و نقل و توليد كارخانه اي پديد آمد و اين جريان گسترش كمي و كيفي اختراعات صنعتي هم چنان تا دهه هاي پاياني قرن نوزدهم با سرعت بسيار تداوم يافت. در فرانسه بعد از انقلاب سال 1830 ميلادي و روي كار آمدن سلطنت لويي فيليپ، انقلاب صنعتي سير پر شتابي به خود گرفت.

در ايالات متحده ي آمريكا از نيمه ي قرن هيجدهم، نظام توليد صنعتي و كارخانه اي وجود داشت،اما تحول گسترده و فراگير آن مربوط به سال هاي پس از پايان جنگ داخلي (1856 1861) مي باشد كه نظام صنعتي ايالات متحده با بهره گيري از انرژي هاي ناشي از اتحاد جنوب و شمال و دستاوردهاي ناشي از سياست هاي بهره كشانه در قاره ي آمريكا، گستر چشم گيري يافت. به طور كلي مي توان انقلاب صنعتي را فرآيند گسترش استفاده از ماشين و نيروي بخار و پس از آن نيروي برق در قلمروهاي مختلف زندگي،جهت بهره برداري بيشتر از طبيعت دانست.

دو تحول مهم در دوره انقلاب صنعتي را مي توان استفاده از ماشين بخار و سپس استفاده از انرژي الكترونيك نام برد. در ابتداي انقلاب صنعتي بيشتر استفاده از ماشين و نيروي بخار و گسترش راه آهن و كارخانه هاي توليد ذغال سنگ رواج و گسترش يافت. كارگران و حتي زنان و كودكان به كار در معادن و كارخانه ها داشتند و ساعات كار كارگران ما بين 12 تا 14 ساعت در روز بود. زنان با دست مزدي كمتر از مردان و كودكان سه سال به بالا، بدون هيچ دست مزدي در معادن كار مي كردند.

تحول دوم در انقلاب انقلاب صنعتي گسترش استفاده از برق و ترويج استفاده از كالاهاي برقي بين مردم بود و استفاده از نيروي برق جانشين ماشين بخار شد. در اين مرحله توليد كالاها انبوه تر مي گردد و شكل مصرفي تري پيدا مي كند. ايجاد روشنايي در شهرها و وسايل رفاهي در منازل، نظير يخچال برقي از مختصات اين دوره است. در اين زمان در اثر مبارزات گسترده ي اتحاديه هاي كارگري و اعتصابات فراگير ساعات كار مابين 8 تا 10 ساعت گرديد.

انگليس را خاستگاه انقلاب صنعتي بود. اين كشور به دليلي ويژگي هاي منحصر به فرد خود توانست از ساير كشورها پيشي گيرد و خود را به عنوان طلايه دار در اين انقلاب مطرح كند. برخي از اين ويژگي ها عبارت اند از:

·                    سرمايه زياد تجار انگليسي به دليل سالها تجارت پر سود با مستعمران اين كشور

·                    وجود مواد خام در اين كشور و مستعمرات

·                    بازار وسيع تصاحب شده توسط تجار اين كشور در اثر سال ها تجارت

·                    وجود نيروي كار زياد. زيرا رژيم ارباب و رعيتي در آن کشور زودتر از ساير نقاط رو به انحطاط نهاده بود و در نتيجه کشاورزان به کارخانه‌ها روي آوردند.

·                    كشتي راني قوي اين كشور كه كار تجارت را بسيار آسان مي كرد

·                    وجود بنادر و زيرساخت هاي مناسب براي تجارت در اين كشور

در دوره انقلاب صنعتي اختراعات فراواني در اروپا و امريكا انجام شد از جمله با استفاده از ماشين بخار در حمل و نقل، توزيع کالا سريعتر انجام ميگرفت. قايق بخاري بوسيله رابرت فولتن آمريکائي و لوکوموتيو بتوسط جرج استيونسن انگليسي، مسافرت را از طريق دريا و زمين آسان کرد. بعدها اختراع ماشيني که با گازوئيل کار مي‌کرد و به توسط دايملر آلماني درست شده بود. مسافرت انفرادي را امکان پذير ساخت و تکميل هواپيما بوسيله برادران رايت آمريکائي باعث مسافرت بشر از طريق هوا شد.

روشهاي سريعتر مخابرات بوسيله مورس آمريکائي، تلگراف، 1844 و الکساندر بل آمريکائي تلفن 1878 و مارکني ايتاليائي تلگراف بي‌سيم 1895 و لي دو فورست آمريکائي راديو 1907 بوجود آمد. بعد در سال 1925 شخص بنام ازوري کين آمريکائي تلويزيون را اختراع کرد.

در صنايع ديگر نيز تغييراتي بوجود آمد. بين سالهاي 1800 و 1830 با ساخته شدن دستگاه چاپ از آهن و سپس استفاده از ماشين بخار در چاپ، انقلابي در مطبوعات و چاپ کتاب پديد آمد و طبعاً اين امر در انتشار دانش و تقليل بهاي روزنامه بسيار موثر بود.

تقريباً همه صنايع ماشيني شدند و صنايع تازه‌اي مانند استخراج نفت بوجود آمد.

انقلاب صنعتي با وجود منافع بسيار اشکالات جديدي بوجود آورد مانند:

·                    از بين بردن مهارت انفرادي

·                    يکنواخت شدن روش کار

·                    بوجود آمدن محلات فقيرنشين به سبب اقامت کارگران در محلات مزبور

·                    نبود امكانات تفريحي و بهداشتي در شهر ها

·                    ساخت و گسترش ابزارآلات جنگي كشتار جمعي و گسترش جنگ و خونريزي

·                    پيوستگي تقريبا مطلق کارگران به کار و افزوده شدن بي‌ثباتي اقتصادي




:: برچسب‌ها: حسن غریبی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


09901726128

نظرتون در مورد وبلاگ؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان management77 و آدرس ayhan77.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 102
بازدید دیروز : 301
بازدید هفته : 788
بازدید ماه : 2017
بازدید کل : 34455
تعداد مطالب : 620
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com