فمینیسم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1393
بازدید : 126
نویسنده : management77

 

یکی از جنبش ها و مکاتب فکری که در قرن بیستم نضج گرفت و عمدتاً از سوی زنان پیگیری گردید و هدف خود را بر داشتن  تبعیض جنسیتی اعلام نمود فمنیسم بود . در طی تغییراتی که در اثر عصر روشنگری و انقلاب فرانسه در اروپا رخ داد مناسبات بین دو جنس زن ومرد مورد سوال قرار گرفت. در اواخر قرن نوزدهم این حرکت ها به وجود آمد  و گرچه قبل از آن آثاری در حمایت زنان نگاشته شده بود  اما در قرن بیستم  فمنیسم به صورت واضح موجودیت پیدا کرد .

فمنیسم در قرن بیستم دارای شعباتی گردید که هر کدام مسائلی را دنبال می کرد که اهم آن عبارت اند از :   فمنیسم لیبرال-فمنیسم مارکسیستی-فمنیسم سیاه-فمنیسم رادیکال. به عنوان مثال فمنیسم لیبرال بر آزادی و حقوق برابر زن ومرد تأکید دارد.. فمنیسم مارکسیسم بررهایی کامل زنان از طریق مبارزات طبقاتی که در اندیشه ی مارکسیسم اهمیّت دارد معتقد است.  فمنیسم نژادی که همان فمنیسم سیاه است جدا از تبعیض جنسیتی ، تبعیض در اثر نژاد را هم دنبال می کند ، پس می توان گفت : فمنیسم سیاه یک فمنیسم دوجنبه ای هم از لحاظ جنس و هم از لحاظ نژاد است . اما فمنیسم رادیکال به دنبال برتری دادن زنان بر مردان  و زیر دستی مردان است که به همین لحاظ فمنیسم رادیکال خوانده شده است .

جنبش فمنیستی  در اوایل قرن بیستم با شدت دنبال گردید و دستاورد هایی نیز برا ی فمنیست ها در بر داشت اما با ظهور اندیشه و جنبش های اقتدار گرا همچون نازیسم و فاشیسم جنبش فمنیستی در محاق رفته و کنترل گردید.




:: برچسب‌ها: حسن غریبی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


09901726128

نظرتون در مورد وبلاگ؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان management77 و آدرس ayhan77.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 273
بازدید دیروز : 301
بازدید هفته : 959
بازدید ماه : 2188
بازدید کل : 34626
تعداد مطالب : 620
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com