لیبرالیسم


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : سه شنبه 5 اسفند 1393
بازدید : 34
نویسنده : management77

 

 ا.ز دیدگاه فلسفه سیاسی ،لیبرالیسم در معنای وسیع آن ، فلسفه افزایش آزادی فردی در جامعه تا حد ممکن است و دشمن اصلی آن تمرکز قدرت است که بیشترین آسیب را  به آزادی فردی می رساند. از دیدگاه لیبرالی فرد بر جامعه و مصلحت فردی بر مصلحت اجتماعی اولویت دارد .در حقیقت لیبرالیسم نه تنها ایدئولوژی سیاسی بلکه نوعی راه زندگی است .به این معنا ،لیبرالیسم از آغاز همزاد و همراه سکولاریسم جدا انگاری دین از دولت ،مدرنیسم یاسنت ستیزی ، فلسفه ی اختیار یا جبرستیزی بازار آزاد رقابت کامل ، فرد گرایی،مشارکت سیاسی، نظام نمایندگی، عقل گرایی، ترقی خواهی و علم گرایی بوده است. (پیشین،ص14)

از نظر تاریخی لیبرالیسم به معنای وسیع آن نخست در مقابل سلطه ی مذهبی و سپس در برابر  سلطه­ی سیاسی حکام خودکامه پدید آمد . مقابله آن با سلطه ی مذهبی کلیسا آن را با جنبش ملی گرایی اولیه نیز عجین ساخت .با این حال لیبرالیسم با خود کامگی حکام مطلقه نوساز و ملی گرا و ضد کلیسا نیز به مقابله برخاست . مهمترین خواست لیبرال ها در مقابل حکام مطلقه  محدود کردن  قدرت آنان به قانون بود که عمدتاً از طریق انقلابات حاصل شد و در اسناد مهمی چون منشور حقوق انقلاب شکوهمند 1688 انگلستان ،اعلامیه استقلال 1776امریکا و اعلامیه­ی حقوق انسان  و شهروند مجلس انقلابی  فرانسه  در 1789 تجلی یافت.(پیشین،ص 15)

لیبرالیسم با توجه به قرابت آن با محافظه کاری درطول تطور  تاریخی خود دچار تحولات  گوناگونی بوده  و همواره خاصیت خودترمیم کن  داشته است . اگر چه اندیشه های مارکس و مارکسیم و تمام  شقوق آن کاستی و نواقص لیبرالیسم را آشکارنمود اما شواهد حاکی از آن است که یکی از عوامل قوام اندیشه لیبرالیسم تا کنون دیدگاه مارکس بود چرا که از نظر مارکس پس از طغیان پرولتاریا انقلاب اجتماعی اتفاق می افتد و صورت بندی اجتماعی تغییر می یابد  لذا لیبرالیسم با توجه  بیشتر به طبقه ی کار گر وبا تشکیل دولت های رفاهی در غرب توانست خود را از بحران های  جدی برهاند .

 غرب و لیبرالیسم غربی تا کنون چندین بحران را پشت سر گذاشته است از جمله­ی این بحران ها رکوداقتصادی . 1929.تا 1933و بحران ورکود اقتصادی فعلی که دامن گیر وال استریت گردیده است. اما این دو چالش یک تفاوت عمده با هم دار ند، اگر چه هر دو بحران به علت مشکلات اقتصادی و ناهماهنگی در اقتصاد ایجاد گردیده است اما بحران فعلی لیبرالیسم علاوه بر رکورد اقتصادی در حوزه ی معنایی این اندیشه ی سیاسی و مکتب فکری رخ داده است .چراکه تفکر لیبرالیسم  نه تنها در رسیدن به جامعه وفور اقتصادی ناکام گردید بلکه در نهایت این مکتب  به استیصال و بیچارگی قشر ضعیف جامعه وا فزایش های مالیاتی و هزینه بیمه های  تامین اجتماعی و بیکاری توام با از دست دادن منازل مسکونی بعلت بدهی بانکی برای شهروندان غربی انجامیده است .جنبش اخیر ضد وال استریت نماد آشکار مخالفت های گسترده در اکثر  کشور های غربی با فلسفه لیبرالیسم و سیستم سرمایه داری است.




:: برچسب‌ها: حسن غریبی ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


09901726128

نظرتون در مورد وبلاگ؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان management77 و آدرس ayhan77.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 287
بازدید دیروز : 301
بازدید هفته : 973
بازدید ماه : 2202
بازدید کل : 34640
تعداد مطالب : 620
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com