شاخص‌ها ونماگرهاي اندازه‌گيري ”رشد“ و ”توسعه اقتصادي“


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



تاریخ : شنبه 20 دی 1393
بازدید : 99
نویسنده : management77

در امتداد دگرگوني و تفاوت درمفاهيم توسعه ، نماگرها و شاخص هاي اندازه گيري نيز دستخوش تحول و تكامل گرديده اند. چندانكه تا سالهاي قبل از 1950 الي 1960 عمده شاخص هاي اندازه گيري توسعه رويكرد كمّي دارند و در همين سالهاست كه توسعه بيشتر يك تحول و تغيير كمّي ارزيابي مي‌گردد و تفاوت ويژه اي ميان دو مفهوم ”رشد“  و ”توسعه“ در ادبيات اقتصادي مطرح نيست.

برخي شاخص هاي اندازه گيري ميزان توسعه در اين سالها ؛ توليد ناخالص ملي (GNP) ، درآمد ملي سرانه، و ... هستند. با وجود انتقادات و ايرادات متعددي مانند عدم توجه به چگونگي

توزيع درآمد و شكاف طبقاتي ، احتساب مضاعف، مشخص نبودن نوع تخصص به كار رفته در توليد ، توليد ناشي از فروش ثروت يا فعاليت‌هاي مولد ، مسائل و مشكلات حسابداري ملي و ... همچنان اين گونه شاخص ها مورد استفاده هستند. البته تعديلات و تغييراتي در آنها به منظور افزايش توانايي دراندازه گيري ايجاد شده است، مانند تبديل شاخص ها از حالت ملي به صورت سرانه و تبديل شاخص هاي اسمي به شاخص هاي واقعي . در نهايت مي‌توان از شاخصي مانند ”توليد سرانه واقعي “ نام برد كه تا حدودي داراي بعضي از ايرادات شاخص هاي قبلي نيست.

همان طور كه ذكر شد ، عده اي از انديشمندان اقتصادي براي مفهوم توسعه ، جايگاه و چهارچوبي فراتر از عاملهاي كمّي قائل بودند كه توسعه را مشمول ساختارهاي اجتماعي و فرهنگي نيز مي دانستند . و معتقد بودند كه توسعه بيشتر يك تحول كيفي است تا كمّي از اين رو شاخص هاي كمّي مذكور را مناسب ندانستند و از دهه 1970 به بعد شاخص هاي كمّي مورد ترديد واقع شد و عده‌اي اقدام به معرفي شاخص هاي عمدتاً كيفي از قبيل : سطح بهداشت، تغذيه، تحصيلات، نرخ مرگ و مير و ... نمودند و هم چنين شاخص هاي رفاه اقتصادي مانند ميزان برخورداري از كالاها و خدمات ، دسترسي به امكانات عمومي و ... معرفي گرديد.

اين شاخص ها نيز دير زماني دوام نداشت ؛ چون اولا اين شاخص ها به صورت  نسبي مطرح هستند ، ثانيا همسان‌سازي در همه مكان ها و محيط ها از آن ها با مشكل روبروست، ثالثا ملت ها و فرهنگ هاي مختلف داراي تعلقات و علايق گوناگوني مي باشند. بنابراين در ادامه تحولات مفهوم توسعه، چگونگي اندازه گيري و ابزارهاي آن نيز تغيير يافت.




:: برچسب‌ها: شاخص‌ها ونماگرهاي اندازه‌گيري ”رشد“ و ”توسعه اقتصادي“ ,

مطالب مرتبط با این پست :

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


09901726128

نظرتون در مورد وبلاگ؟


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان management77 و آدرس ayhan77.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 162
بازدید دیروز : 301
بازدید هفته : 848
بازدید ماه : 2077
بازدید کل : 34515
تعداد مطالب : 620
تعداد نظرات : 2
تعداد آنلاین : 1

RSS

Powered By
loxblog.Com